0
Your Cart

Biz kimiz?

Pergamon tarihinin değişilmez parçası olan el dokuma sanatını profesyonellikle birleştirerek, 100% organik el dokuması halılar ve kilimlerin üretimi ve kadın kalkınmasının en büyük destekçisiyiz.

1962 doğumlu Kadriye Yakar, Tokat Yakupoğlu Halıcılık Okulu’ndan mezun olduktan sonra Kütahya Simal Kestel Köyünde dokuma ögreticiliğine başladı.Bergama Halk Egitim Merkezinde uzun yıllar kadrolu usta öğretici olarak çeşitli halı firmalarına danısmanlık hizmetleri sunarak 2004 yılında emekli oldu.

2009 yılında, yörede yaşayan kadınları istihdam sağlamak ve yok olmaya yüz tutmuş Bergama’nın el dokuma Halı ve Kilimlerini gün yüzüne çıkardı. Kooperatif olarak UNESCO somut olmayan kültürel miras taşıyıcısı olarak Bergama kent kimliğine büyük katkılar sundu.

Bergama kırsalında açılan kurslarda, eğitim alan kadınlar üretime dahil edilerek dünya pazarlarına el sanatları ürünlerini sunuyoruz.

Dokuma Sanatı

Dokuma, atkı ve çözgü ipliklerinin dikey açı yapacak şekilde, birbirinin altından, üstünden geçirilmesiyle ortaya çıkan düz yüzeyli üründür.

Dokuma tezgâhlarında çözgü denilen yan yana duran ipliklerin gücü nire denilen araçlarla bir kısmının yukarı kaldırılması, diğer kısmının aşağı çekilmesi suretiyle açılan aralıktan ki bu aralığa ağızlık denir, mekik yardımıyla atkı denilen iplikle yapılır.

Dokumacılık, yapım teknikleri ve kullanılan araçlara göre üç grup altında incelenir.

  1. Mekik Dokumalar: Kumaş Dokuma, Siirt Battaniyesi, Kolan, çarpana dokuma
  2. Kirkitli Dokumalar:ler
    1. Kirkitli Düz Dokumalar; Kilim, Cicim, Zili (sili), Sumak
    2. Kirkitli Halı dokumalar; Halı
  1. Mekiksiz Dokumalar: Palaz, Kolan, çarpana (kartlı, kartsız dokumalar), Dokusuz Dokular (Keçe)

    Mekikli Dokumalar

    Gücüler yardımıyla gruplar halindeki çözgüler arasında oluşturulan aralıktan, atkı ipinin mekikle geçirilmesi sonunda elde edilen düz yüzeyli dokumalardır.

    Çeşitli kumaş dokumaları, Siirt battaniyesi, kolanlar ve grup içinde yer almaktadır. Siirt battaniyesi düz bez ayağı dokumalardandır.

    Geleneksel Türk dokumaları, ev, çarşı, saray dokumaları olarak sınıflandırılabilir. Kadınlar tarafından evlere yün, ipek, keten veya pamuk kullanılarak yapılan bu dokumalar el sanatı örneklerindendir. Kumaş, çevre, peşkir, yağlık gibi çeşitlilik göstermektedir.

    Kolan Dokuma
    Yünpamukketenkıl ipliklerinin çözgü, atkı olarak kullanıldığı, yassı, enli kuşak bağ gibi dokumalardır.
    Kolan ve çarpana dokumalar gücü yerine kartların, gücü çubuğunun kullanılması, atkı ipinin mekikle geçirilmesi nedeniyle mekikli dokumalar içinde değerlendirilmektedir.
    Kolan dokumada yere çakılan iki çubuk arasına, dokunacak yere göre boyu ayarlanan çözgü ipleri gerilmekte, arasına gücü görevi yapan gücü çubuğu geçirilmektedir. Çubuğun döndürülmesiyle açılan çözgü aralığından atkı ipi atılıp, kılıçla sıkıştırılarak dokuma yapılmaktadır.
    Renk dağılım tablosuna göre hazırlanan çözgü iplikleri çarpanaların deliklerinden geçirilip, kartların döndürülmesiyle oluşan çözgü aralığından atkı ipliği atılarak dokumaya devam edilmektedir. Çözgünün bir ucu dokuyucunun beline veya yene karşılıklı çakılmış çubuklara bağlanmaktadır. Dokuma çözgü yüzlüdür.
    Günümüzde daha çok yörükler tarafından dokunan, kullanılan bu dokuma, yaşantılarını geçirdikleri kara çadır, Alaçık, topak ev denilen çadırlarının kaplama maddesi keçelerin sarılması, tepelerinin tutturulmasında kazık bağı olarak, sepet, çuval, heybe gibi taşıma araçlarında, hayvanların koşum takımlarında, araba, develerinin başını süslemede; kadın giyiminde, baş takılarının tutturulmasında, önlük, elbise kuşak bağı, çocuk kundağı, beşik bağı olarak; erkek giyiminde ise; barutluk, fişek çantası, kılıç askısı, Kuran bağı, yay kurmak için kement, çorap, tozluk bağı, takunya, terlik bantı olarak kullanılmaktadır. Günümüzde ise bu dokumalar daha çok süsleme malzemesi olarak tercih edilmektedir.
    Kumaş; çevre, peşkir, çarşaf, yağlık olarak çeşitlilik göstermektedir.

    Kirkitli Halı Dokumalar[değiştir | kaynağı değiştir]

    Halı
    Pamuk, kıl, ipekyün ipliklerin halının boyuna yan yana dizilmesinde meydana gelen çözgü iskeletinin her çift teline yün, ipek, floş iplerinin değişik tekniklerle, ilme bağlanıp, üzerine atkı ipliği kirkitle sıkıştırılmak suretiyle dokunan havlı yüzlü dokumadır. Halı imalinde atkı sayısı iki veya üçtür. Türkiye’de genellikle iki atkı kullanımı görülmektedir. Birkaç sıra dokuma yapıldıktan sonra ilmeler halı makası ile istenilen yükseklikte kesilmektedir. Son yıllarda desene göre havları kabartmalı olarak kesilen halılar da görülmektedir. Yaygı, örtü, yastık vb. olarak kullanılmaktadır.
    Halı dokumalarda genellikle iki tip düğüm görülmektedir.
    1. Türk Düğümü (Gördes Düğümü – Çift Düğüm – Kapalı İlme): Manisa‘nın Gördes kazasında kullanıldığından bu ismi alan, Türkiye‘de halı dokumalarda kullanılmaktadır, dünya literatürüne de Türk Düğümü olarak geçmiştir. Bu düğümünde iki türü görülmektedir. İç Anadolu’da kullanılan düğüm şeklinde, iplik, çözgü çiftinin önce öndeki sonra arkadaki teline dolanarak bağlanan düğümdür. Batı Anadolu’da kullanılan düğümde aynı işlem ters uygulanmaktadır. Bu değişiklik halının kalitesini etkilememekte, yalnızca Batı Anadolu’da dokunan halıların hav kesiminde kolaylık görülmektedir.
    2. İran Düğümü (Sine İlmesi – Tek Düğüm – Açık İlme): Batı İran’daki bir yöreden adını alan Sine Düğümü olarak bilinmektedir. Bu düğümde iplik yalnızca çözgü çiftinin önündeki teline bağlanır, diğer çözgünün arkasından geçirilip aşağı doğru çekilerek sıkıştırılmaktadır. İran düğümlü halılarda da iki atkı ipi kullanılmaktadır.
    UşakKonyaBergama (Yağcıbedir), HerekeGördesKulaLadikSivasMilasAntalya (Döşeme altı), FethiyeKırşehirNiğdeKayseriIsparta renkmotif, kaliteli halı üretimi yapan önemli halı merkezlerdendir.